ZŠ – Outdoor Classroom Day
Ve středu 9.11. se naše škola připojila k celosvětovému Dni prázdných tříd. Tento den zavedla v roce 2012 skupina londýnských učitelů jako svátek vzdělávání na čerstvém vzduchu s jasným cílem – podpořit venkovní vzdělávání a motivovat další učitele, aby během tohoto dne strávili alespoň jednu vyučovací hodinu se svými žáky mimo školní budovu. Prvňáčci si v českém jazyce procvičili čtení při lovu zvířátek, v angličtině si pomocí her procvičili slovní zásobu. Starší žáci v českém jazyce hledali přírodniny do alfaboxu, vymýšleli věty, zopakovali si druhy vět, hledali antonyma, zopakovali i synonyma. V matemtice si připomněli, co je polovina, třetina, čtvrtina. Vytvořili si skupinky a „upekli“ si pizzu, na závěr si zasoutěžili v družstvech při opakování násobilky. V přírodovědě žáci pozorovali okolí a mluvili o podzimu v přírodě. Také si nasbírali listy a jiné podzimní plody, které využili k tvoření ve výtvarné výchově.
Několik důvodů, proč jsme se rozhodli učit děti také venku: Učení venku je názorné, třírozměrné, pestré. Přináší mnoho nových podnětů nejen pro naše smysly, ale i pro naše myšlení. Co se naučíme skrze zážitky venku se v mozku ukládá hlouběji a snadněji se vybavuje. Kontakt s přírodou zlepšuje pozornost a soustředění. Pobyt a pohyb venku snižuje nadváhu a obezitu, zlepšuje fungování imunitního systému a snižuje počet nemocí. Kontakt s přírodou významně přispívá k duševnímu zdraví a pohodě. Snižuje stres, úzkosti a deprese. Spojení se skutečným světem přináší pocit smysluplnosti učení. Roste pocit uspokojení z vlastního učení.
Naďa Vokřínková